美 연방정부 폐쇄위기 극복 :
Shutdown avoided, White House, Congress cheer deal
안녕하세요. 미국의 버락 오바마 대통령과 미 상하원이 8일(현지시간) 15년여만의 미국 연방정부 폐쇄 위기를 불과 1시간을 앞두고 벗어나는데 성공했다는 소식입니다. 이번에 극적으로 연방정부 폐쇄 위기를 막으면서 버락 오바마 대통령과 공화당은 나름대로 이득을 챙길 수 있을것이라는 전망입니다.
사실상 연방정부가 폐쇄됐다면 오바마 대통령의 리더십에 심각한 손상을 입었을 것이고, 재선에도 실패할 것이라는 전망이었습니다. 하지만, 이번 예산안 통과를 통해서, 특히 오바마 대통령은 최근 공화당 내 누구보다도 빨리 2012년 대선 출마를 선언했기 때문에 이번 일이 오히려 재선에 도움이 될 것이라고 하네요.
지난해 중간선거에서 참패 후 친기업 행보를 펼치면서 경제살리기에 적극 나섰던 오바마 대통령으로서는 최근 동일본 대지진과 중동 불안, 글로벌 상품가격 상승세 등 경제 불확실성이 커진 상황에서 연방정부 폐쇄라는 변수가 등장할 경우 재선 가도에 큰 부담이 됐을 것이라고 미국의 뉴스들은 전했습니다.
오바마 대통령이 지난 5일부터 직접 공화당의 존 베이너 하원의징과 적극적으로 협상에 나선 것도 그 같은 부담이 크게 작용했고, 공화당도 정부 재정지출 감축이라는 목표를 강하게 내세웠으나 연방정부 폐쇄라는 파장으로 몰고 가기에는 정치적 리스크가 컸을 것입니다.
그러나 이번 예산안 협상과정에서 지난해 공화당 중간선거로 승리로 인한 분점정부 체제가 나타났기 때문에 앞으로도 리더십을 일정부분 잃은 백악관과 공화당의 충돌이 계속될 전망입니다. 내년 대선을 앞두고 다시 연방정부 폐쇄를 카드로 미국 민주당과 공화당이 치열한 논쟁을 펼칠 가능성이 높다고 전문가들은 내다보았습니다.
1995년 클린턴 정부시기 '잠정예산'
1995년 클린턴 행정부 당시 공화당이 장악하던 미 의회에서 세출예산이 의결되지 못하여, 다수당이었던 공화당이 수의 힘을 통해 의회에서 잠정예산을 편성했으나, 클린턴 대통령이 이에 대해 거부권을 행사하여 연방정부가 2회에 걸쳐 (‘95.11.14-11.19, ’95.12.16-‘96.1.6) 일시 폐쇄됨. 그 결과 연방공무원이 일시해고되고, 급여중단, 신규공무원 임용중단, 외래환자 진료중단, 국립공원 폐쇄, 비자ㆍ여권발급 업무중단 등 혼란이 발생.
즉 우리 국회는 예산안을 통과시키지 않아도 최소한의 국가운영은 가능하지만 미국의 경우 국가기능이 완전히 마비되게 되어 있음. 그 충격이 미국의 경우가 더욱 심한 경우임.
참고사항: 예산불성립시 집행방법에 관한 주요국 제도
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영 국 |
미 국 |
일 본 |
독 일 |
한 국 |
개 념 |
잠정예산 (Vote on Account) |
잠정예산 (Continuing Appropriation) |
잠정예산 |
준 예 산 |
준 예 산 |
집행방법 |
의회 의결 내용대로 집행 |
좌 동 |
좌 동 |
전년 예산애 준하여 집행 |
좌 동
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대상경비 |
-의회에 의해 인정되는 경비에 한함 -전년 예산에 포함된 경비 -개별법률에 승인된 경비 |
- 지출연기가 허용되지 않는 경비 |
- 법률상 의무 있는 경비 -국채이자, 공무원 봉급, 교도소수감자 급량비 등 -본예산 심의에 영향을 미칠 주요 정책수행을 위한 경비는 피함 |
- 법률에 의한 시설을 유지하고 법률에 규정된 조치 -연방의무의 이행 - 건축, 조달 및 기타 급부를 계속하고 또 이들 목적을 위한 보조 |
- 헌법, 법률 의해 설치된 기관의 유지 운영비 -법률상 지출의무 이행경비 - 이미 예산승인된 사업 계속비 |
대상기간 |
통상 4개월 |
주로 1주 단위 (의회의결에 의한 특정일까지 또는 세출예산 성립 날까지) |
통상 2-3개월 등 일정기간 |
기간 명시없음 (본예산 성립 까지) |
좌 동 |
국회의결 필요여부 |
필요 |
필요 (상하원합동의결) |
필요 |
불필요 |
불필요 |
기 타 |
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통상의 예산과 같은 절차에 따라 집행 |
재원조달이 안될 때 전년 최종예산의 1/4금액까지 신용조달 가능 |
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한국의 준예산은 국회에서 예산안이 통과되지 않을 때를 대비한 제도로서 헌법 제54조 제3항에 규정되어 있음.
전년도 예산에 준해 편성된다는 명칭이지만, 실제로는 작년과 똑같이 쓸 수 있는 것이 아니라 헌법 제54조 제3항에 의해 '1. 헌법이나 법률에 의하여 설치된 기관 또는 시설의 유지 및 운영', '2.법률상 지출의무의 이행', '3. 이미 예산으로 승인된 사업의 계속' 에만 사용할 수 있음. 즉 나라가 멈춰서지 않도록 최소한의 기능만 할 수 있도록 하는 예산임. 그 집행요건을 보면 국회의 의결은 필요 없으며 정부의 국무회의 심의를 거쳐 집행이 가능함.
<참조 국무총리실>
A last minute budget deal, forged amid bluster and tough bargaining, averted an embarrassing federal shutdown and cut billions in spending — the first major test of the divided government voters ushered in five months ago.
Working late into the evening Friday, congressional and White House negotiators struck an agreement to pay for government operations through the end of September while trimming $38.5 billion in spending. Lawmakers then approved a days-long stopgap measure to keep the government running while the details of the new spending plan were written into legislation.
Actual approval of the deal would come in mid-week.
"Today Americans of different beliefs came together again," President Barack Obama said from the White House Blue Room, a setting chosen to offer a clear view of the Washington Monument over his right shoulder.
The agreement — negotiated by the new Republican speaker of the House, John Boehner, the president and the Senate Democratic leader, Harry Reid — came as the administration was poised to shutter federal services, from national parks to tax-season help centers, and to send furlough notices to hundreds of thousands of federal workers. It was a prospect that all sides insisted they wanted to avoid but that at times seemed all but inevitable.
Shortly after midnight, White House budget director Jacob Lew issued a memo instructing the government's departments and agencies to continue their normal operations.
Boehner said the agreement came after "a lot of discussion and a long fight," and he won an ovation from his rank and file, including the new tea party adherents whose victories last November shifted control of the House to the GOP.
The deal marked the end of a three-way clash of wills, but it also set the tone for coming confrontations over raising the government's borrowing limit, the 2012 budget and long-term deficit reduction.
At the end of the day, all sides claimed victory — Republicans for the sheer size of the spending cuts and Obama and Reid for jettisoning Republican policy initiatives that would have blocked certain environmental regulations and made changes in a federal program that provides family planning services.
Not all policy "riders" were struck. One provision in the final deal would ban the use of federal or local government funds to pay for abortions in the District of Columbia. A program dear to Boehner that lets District of Columbia students use federally funded vouchers to attend private schools also survived.
Republicans had also included language to deny federal funding to implement the year-old health care law. The deal only requires such a proposal to be voted on by the Senate where it is certain to fall short of the required 60 votes.
The deal came together after six grueling weeks as negotiators virtually dared each other to shut the government down. Boehner faced pressure from his rank and file to hew as closely to the $61 billion in cuts and the conservative policy positions that the House had approved earlier in the year.
At one point, Democrats announced negotiators had locked into a spending cut figure — $33 billion. But Boehner pushed back, publicly declaring there was no agreement. This week, during a meeting at the White House, Boehner said he wanted $40 billion. The final number fell just short of that.
In one dramatic moment, Obama called Boehner on Friday morning after learning that the outline of a deal they had reached with Reid in the Oval Office the night before was not reflected in the pre-dawn staff negotiations. The whole package was in peril.
According to a senior administration official, Obama told Boehner that they were the two most consequential leaders in the United States government and that if they had any hope of keeping the government open, their bargain had to be honored and could not be altered by staff. The official described the scene on condition of anonymity to reveal behind-the-scenes negotiations.
The accomplishment set the stage for even tougher confrontations. Republicans intend to pass a 2012 budget through the House next week that calls for sweeping changes in Medicare and Medicaid and would cut domestic programs deeply in an attempt to gain control over soaring deficits.
And the Treasury has told Congress it must vote to raise the debt limit by summer — a request that Republicans hope to use to force Obama to accept long-term deficit-reduction measures.